ヴィンセント・ライタス Vincent Ruijters
“Cave Inside the Body of Shadows”
2023年3月4日(土)〜3月28日 (日)
※オープニングレセプション: 2023年3月4日(土) 17:00〜19:00
CAVE-AYUMIGALLERYでは2023年3月4日(土)より、ヴィンセント・ライタス『影たちの中の洞窟』
を開催いたします。
このプロジェクトは、展覧会とパフォーマンスで構成されており、いずれも(混合)アイデンティ
ティ、人間関係、デジタルコミュニケーションがそれらに及ぼす影響の現象論が中心となっています。
本展ではデジタルコミュニケーションが唯一のコミュニケーション手段となった時に、他者の経験の仕
方が変容すること、アイデンティティの無実体性を表現する方法として「影」を使います。ライタスのインスピレーションの源は自身の生い立ちです。ライタスは中国系インドネシア人とオランダ人のルー
ツを持ち、日本に8年ほど住んでいました。これら3つのアイデンティティは、共有の文化遺産の担い手
として展示とパフォーマンスのすべてに関係します。影の使用は、「影」と「想像」を意味するインド
ネシアの影絵芝居「ワヤン・クリ」からの着想を得ています。
展覧会『影たちの中の洞窟』
ギャラリーでの個展ではキネティック・ライト・インスタレーションを発表します。空間をライトを使い展示空間を人工的な「逆さ日時計」に変容させます。一日の太陽の動きを模した光は、影と反射の交わりによっ
て、天井から吊るされたポートレートに命を吹き込みます。
パフォーマンス『SHADOW PLAY』
会期中、デジタルとフィジカルを融合したテレマティック・パフォーマンスでアムステルダムと東京で同
時に開催され、オンラインで繋がり、ダンサーは地球の裏側から互いの影と一緒に踊ります。
アーティストについてVincent Ruijters (ヴィンセント・ライタス)
1988年、オランダ生まれ。ライタスはユトレヒト美術大学修士課程デジタルメディアデザイン専攻修
了。東京藝術大学先端芸術表現専攻博士課程修了。 主に人間の親密さ(民族的)アイデンティティの現
象学に焦点をあてるアーティスト。同時代性がこれらの現象をどのように変化、変容させるかを探求し
ている。内部空間と外部公共空間の境界を横断することで、親密さの概念に挑戦する。個展に「呼吸す
る内/外」(駒込倉庫 Komagome SOKO、東京、2019年)グループ展に、「1.5 Celsius」( MSU
Museum、 USA、2022年)「 Ars Electronica ‘Artificial Intentionalities: Art in the Cloud’」
(Online、香港、2021年)2020年には「ハイリスク / ノーリターンズ- 南米現代美術のゲリラ戦術」(青山|目黒ギャラリー、東
京)、2021年 「Mimicry of Hollows 虚擬態」(The 5th Floor、東京)共同キュレーターとして活動。
大宮 大奨
ダンサー、振付家、映像作家。18歳よりNYを拠点に活動。2013年伊インターナショ ナル·ダンス·フェ
スティバルにて日本人初新人振付家として優勝。2014年米NYにてジェイディン·ワン·アワード受賞。帰
国後日本を拠点にフリーランスのダンサー・パフォーマーとして、シディ・ラルビ・シェルカウイ、イン
バル・ピント&アブシャロム・ポラック、エラ・ホチルド、辻本知彦、大植真太郎、柳本雅寛、長谷川
寧、大巻伸嗣、蓮沼執太、ジャン=ポール・グード、ライアン・ハフィントンなどの作品に出演、振付
に携わる。東京オリンピック2020年競技大会・開会式にて森山未來氏に振付。近年では映像作家として
ダンス主体の作品を残し、監督と振付家を両立する映像表現を発表する。
Amantina Jean (アマンティナ・ジーン)
アムステルダムを拠点に活動するパフォーミングアーティスト、ダンス講師、そして今後映画監督として
活躍予定。オランダの生放送テレビ、オランダのカレ・ロイヤル・シアターなど複数の劇場でパフォー
マンスを続ける。パフォーミングアーツの学士号を取得し、Prins Bernhard CultuurfondsからTalent
of the Year Awardを受賞した後、ニューヨークのThe Ailey School(数々の賞を受賞し、歴史ある
Alvin Ailey American Dance Theatreの一部)でさらに訓練とパフォーマンスを積み重ねた。
John van Beek (ジョン・ヴァン・ベーク)
1992年、オランダ生まれ。ハーグを拠点に活動。ヴァン・ビークは、人間の認知の関係構造に焦点を当
てた作曲家である。HKUユトレヒト芸術大学にて電子作曲で音楽修士号を取得。過去のパフォーマンス
には「Pakvis」(Grasnapolsky Festival、2019年) グループパフォーマンスには「HKU x EYE」
(Eye Museum Amsterdam、2018年)、「De Likt」(Murakami Festival Rotterdam、2018
年) グループ展示には「Multiverse」( Dutch Design Week Eindhoven、2017年)。 受賞には
「Rotterdam Music Award - Best Single」2015年、「Grote Prijs van Nederland‒ Best
Musician」 2013年がある。
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CAVE-AYUMIGALERY is proud to announce its upcoming exhibition Vincent Ruijters『Cave Inside the Body of Shadows』On view from Saturday 4 March.
The project consists of a solo-exhibition and performance that are both centered around the phenomenology of (mixed) identity, relationships, and the influence that digital communication has on them. Shadow will be used as a way to express the intangibility and transformation of both one's identity as well as how someone experiences the other, when for a long period of time digital communication is the only way of social interaction. The artist Vincent Ruijters uses his personal history as his main source of inspiration. Ruijters, who has lived in Japan for over 8 years, has Chinese-Indonesian and Dutch roots. These three facets of identity—that he observes as carriers of shared cultural heritage—influence all layers of the exhibition and performance. The use of shadows is also inspired by the Indonesian shadow puppetry Wayang Kulit (which literally means "shadow" or "imagination").
Solo exhibition: Cave Inside The Body of Shadows
A kinetic light installation will be shown that transforms the space into an artificial “inverse” sundial. Light mimicking the course of the sun throughout the day, brings portraits to life through an interplay of shadow’s and reflection.
Performance: Shadow Play
In this so-called Telematic Performance through a blend of digital and physical means the performers dance with each other's shadow from the other side of the globe. The performance will be held simultaneously in Amsterdam and Tokyo. Amanantina Jean (Amsterdam) and her shadow will dance live with Daisuke Omiya’s shadow (Tokyo).
The project’s personal phenomenology constitutes an apparatus through which people are invited to reflect on the ways in which space-time distance transforms perceptions of one's identity and relational world.
Artists
Vincent Ruijters
Born 1988 in The Hague, The Netherlands. Ruijters is an artist who focuses on the phenomenology of intimacy and (ethnic) identity. His work explores how contemporaneity shifts and morphs these phenomena. Through his art he intends to establish new levels of understanding—and perhaps some form of ‘peacemaking’—with these morphed bonds. The context of his work is rooted in his research on ‘Aesthetics of Intimacy’. By crossing boundaries of inner space and outer public space, his goal is also to challenge notions of intimacy. Ruijters is also active as a curator and obtained a PhD in Intermedia Art at Tokyo University of the Arts.Past exhibitions include solo exhibition ‘Breathing IN/EX-terior’ (Komagome SOKO gallery, Tokyo) and group exhibitions ‘Ars Electronica 2021’, ‘1.5 Celsius’ (MSU Museum, Michigan). Curatorial activities include ‘Mimicry of Hollows’ (The 5th Floor, Tokyo, 2021) and ‘To Defeat the Purpose: Guerilla Tactics in Latin American Art’ (Aoyama Meguro Gallery, Tokyo, 2020) Awards include Japanase Government Scholarship (Monbukagakusho: MEXT) and the Prins Berhard Culture fund Scholarship.
Daisuke Omiya
Since he was 18, he has been based in NY and working internationally. In 2013, he became the first Japanese artist to win the Emerging Choreographer Award at the Italian International Dance Festival. He was the winner of Jadin Wong Award in 2014. He has been a certified instructor of Sivananda Yoga since 2016. In 2017, he was the finalist at the Internationales Solo Tanz Festival in Germany. Omiya has performed in numer- ous films and videos, including “Wheelchair Dance” directed by Yasuhiro Tamura, HWLS’ “005” directed by Branden Lee, and Piller Point’s “Dreamin”directed by Jacob Krupnick.
Amantina Jean
Amantina Jean is an Amsterdam based performing artist. She started her dance training at
age 7, and continued performing on Dutch live television and multiple theaters including the
Carré Royal Theater of The Netherlands. She obtained her Bachelor of Fine Arts in Performing Arts and received a Talent of the Year Award from the Prins Bernhard
Cultuurfonds with which she furthered her training and performance at The Ailey School
(part of the multi award winning and historic Alvin Ailey American Dance Theatre) in New
York City.
John van Beek
John van Beek. Born 1992 in Vlaardingen, The Netherlands. Based in The Hague.
Van Beek is a composer who focuses on the relational structure of human cognition. Van Beek obtained a Master of Music degree in electronic composition at the HKU University of the Arts Utrecht. Past performances include ‘Pakvis’ (Grasnapolsky Festival, 2019) Group performances include ‘HKU x EYE (Eye Museum Amsterdam, 2018) and ‘De Likt’ (Murakami Festival Rotterdam, 2018) Group exhibitions include ‘Multiverse’ (Dutch Design Week Eindhoven,2017) Awards include ‘Rotterdam Music Award – Best Single’ 2015 and ‘Grote Prijs van Nederland– Best Musician’ (Amsterdam, 2013).