︎       ︎      ︎

Sander Wassink
“DARK”
2025年5月31日(土) - 7月6日(日)


CAVE-AYUMI GALLERYでは、5月31日(土)より7月6日(水)まで、アーティスト/デザイナー Sander Wassink (サンダー・ワッシンク)の展覧会「DARK」を開催いたします。CAVE-AYUMI GALLERYでは3年ぶり、2回目の個展になります。
本展は2022年の個展「Just Visiting」(CAVE - AYUMI GALLERY)での探究を出発点としつつ、新たにCGI(Computer-Generated Imagery)を取り入れ、デジタルと現実の間にあるズレや不一致を調和させようとする、個人的な探求が展開されます。写真やオブジェ、映像、光、匂い、音といった多層的な要素が交差するインスタレーションは、現実と仮想空間とが交錯する場を構築し、現実と仮想の境界を曖昧にしながら、私たちの意識を広大な世界へと導きます。小さなものへと向けられた繊細なまなざしを通して、無限に広がる現実との新たな関係性が浮かび上がります。

-

3年前、CAVEでの初個展にあたり、私は京都から東京まで自転車で旅をした。静かでゆっくりとしたその道のりは、丁寧な観察と穏やかな動きによって形作られていったものだった。道中では、映像、石、写真、音、捨てられた生活の断片など、束の間の瞬間を集めながら進んだ。一歩ずつ進むことで、ふだん見過ごしてしまうような事象に、少しずつ感覚が開かれていった。

あれから3年が経ち、私は再び旅に出たいという衝動を感じている。今回は軽トラックがその旅の相棒である。小さく実用的なこの車は、あのときの経験を別の視点から見直す手助けをしてくれるはずだ。初めての旅では、「制作」という考えを意図的に手放し、移動と観察に集中していた。今回は、小さな移動式のオフィスを持ち運びながら、途中で文章を書いたり、写真を撮ったり、軽やかに手を動かしながら旅を続けていこうと考えている。スピードは変わらずゆっくりと、幹線道路ではなく、できるだけ細い裏道を選びながら進むつもりだ。

今回もまた、焦点を当てるのは「小さなもの」である。頻繁に立ち止まり、見過ごされがちなものに目を留め、日常のざわめきに埋もれた音に耳を澄ます。展示はこの旅から直接的に生まれるものであり、昆虫との出会いや夜の質感、忘れられた風景、足の裏で感じる土地の変化が、作品のかたちをつくっていく。
とりわけ今回は「夜」が重要な役割を果たす予感がする。暗闇のなかで虫たちは姿を現し、人間の世界は一歩後ろへ退く。都市の光と絶え間ない動きの陰に隠れていた、もうひとつの命のかたち―静かで確かなその存在が、ようやく前へと出てくる時間である。-Sander Wassink-


-


Sander Wassink (サンダー・ワッシンク)
アーティスト/デザイナー。1984年オランダ・ハーリンゲン生まれ。2009年より、オランダのアイントホーフェン市のSectie-Cを拠点に活動。2012年デザインアカデミーアイントホーフェン卒業。近代デザインや都市計画、硬直化した社会構造に対し、芸術的視点からデザインを解体・再構築することで、発見され評価されるべき新しい形や新しい美のヴィジョンを探究している。作品は、プリンセスホフ陶磁器博物館(オランダ)、ボイマンス・ヴァン・ベーニンゲン美術館(オランダ)、ニューヨーク近代美術館(アメリカ)など、さまざまな美術館にパーマネントコレクションされている。現在、京都在住。
近年の主な個展に2022年「Just Visiting 」CAVE-AYUMI GALLERY(東京)、「Just Visiting」 Haku(京都)、2023年「Sensory Echoes」Kika Gallery(京都)、2024年「between pixel and particle」CONTRAST(東京)、「V2.0 」(PLACE) by method(東京)、グループ展に2023年「Just Visiting by Sander Wassink with Rodande, Go Itami 」LLOVE HOUSE ONOMICHI(広島) など。


-


CAVE-AYUMI GALLERY is pleased to present "DARK", a solo exhibition by artist and designer Sander Wassink, on view from Saturday, May 31 to Wednesday, July 6.
This marks Wassink’s second solo exhibition at CAVE-AYUMIGALLERY and his first in three years.
Building on the inquiries developed in his 2022 solo exhibition Just Visiting (also held at CAVE-AYUMIGALLERY), DARK introduces CGI (computer-generated imagery) as a new element in his practice. The exhibition continues Wassink’s personal exploration into the dissonance between digital and physical realities, seeking a subtle reconciliation between the two.
Through a multi-sensory installation that layers photography, objects, video, light, scent, and sound, Wassink constructs an environment where reality and virtual space overlap. Blurring the boundaries between what is real and what is simulated, the work expands our perception and invites us into a heightened awareness of the world around us. With a delicate gaze focused on the small and often overlooked, the installation reveals new relationships between our immediate surroundings and the infinite expanse of the universe.

-

Three years ago, for my first exhibition at CAVE, I traveled by bicycle from Kyoto to Tokyo, a slow, quiet journey shaped by close observation and gentle movement. Along the way, I gathered fleeting moments in the form of videos, stones, photographs, sounds, and fragments of discarded life. Moving step by step, I became more attuned to the things that usually escape attention.
Now, three years later, I feel the urge to set out again. This time, my companion will be a kei-truck, a small, practical vehicle that will allow me to revisit that earlier experience from a new perspective. On my first trip, I intentionally left behind the idea of “work,” focusing instead on movement and observation. This time, I imagine carrying a small, mobile office with me, a place to write, to photograph, to work lightly along the way. The pace will remain slow, sticking to narrow backroads, far from the fast routes of modern life.
Once again, the focus will be small: stopping often, attending closely to what is overlooked, and listening for sounds usually buried under the noise of the day. The exhibition will grow directly out of the journey, shaped by encounters with insects, the textures of the night,forgotten places, and the shifting feel of different grounds beneath my feet.
I sense that night will play an especially important role this time. In darkness, insects emerge and the human world recedes, making space for another kind of life to take center stage, a vital, unseen presence usually concealed behind the constant movement and brightness of urban life. -Sander Wassink-

-

Sander Wassink is an artist and designer born in 1984 in Harlingen, the Netherlands. Since 2009, he has been based at Sectie-C in Eindhoven. He graduated from the Design Academy Eindhoven in 2012.
Wassink’s practice revolves around dismantling and reconfiguring modern design, urban planning, and rigid social systems through an artistic lens. By doing so, he seeks to reveal new forms and visions of beauty that challenge conventional aesthetics and merit reevaluation.
His works are included in the permanent collections of institutions such as the Princessehof National Museum of Ceramics (Netherlands), Museum Boijmans Van Beuningen (Netherlands), and the Museum of Modern Art (USA). He currently lives and works in Kyoto, Japan.
Recent solo exhibitions include Just Visiting at CAVE-AYUMI GALLERY (Tokyo, 2022), Just Visiting at Haku (Kyoto, 2022), Sensory Echoes at Kika Gallery (Kyoto, 2023), between pixel and particle at CONTRAST (Tokyo, 2024), and V2.0 at (PLACE) by method (Tokyo, 2024). Notable group exhibitions include Just Visiting by Sander Wassink with Rondade, Go Itami at LLOVE HOUSE ONOMICHI(Hiroshima, 2023).